BLOK I – Chemia kliniczna
Nazwa jednostki | Katedra i Zakład Chemii Klinicznej i Diagnostyki Laboratoryjnej |
| |
Dzień zajęć | Temat i szczegółowy plan zajęć |
Dzień 1
| Przeziębienie? Grypa? COVID? A może RSV – jak rozpoznać co nam dolega, prawidłowe wykonanie testów różnicujących. Kolorowe życie i kolorowa śmierć komórek. · Jak tam nasze elektrownie – szacowanie aktywności mitochondrionu Czy mamy problemy demograficzne - ocena liczby umierających komórek. |
Dzień 2
| „Stres – nasz wróg, czy przyjaciel?” · Pojęcie stresu, identyfikacja czynników stresogennych. · Poznanie wpływu stresu na procesy zachodzące w ludzkim organizmie. · Stres, a patogeneza wybranych jednostek chorobowych. Pomiar stężenia „hormonu stresu” – kortyzolu z wykorzystaniem metody ELISA. |
Dzień 3
| Co kryje się pod pojęciem „Ostra faza”? Infekcja wirusowa czy bakteryjna – jak to rozpoznać? • Odczyn Biernackiego i jego znaczenie. Wykonanie OB z wykorzystaniem mikrometod. · Badanie białka C-reaktywnego (CRP) sposobem na uniknięcie antybiotyku? Oznaczenie stężenia białka C-reaktywnego we krwi za pomocą szybkiego testu „QuikRead go CRP” oraz metodą kasetkową. |
Dzień 4
| Tajemnice moczu · Analiza moczu – proste badanie ogólne, które kryje wiele sekretów. Badanie osadu moczu – co można zobaczyć pod mikroskopem. |
Dzień 5
| Spacer białek pod wysokim napięciem Prądem w białka-elektroforeza jako metoda rozdziału związków obdarzonych ładunkiem elektrycznym |