Zajęcia realizowane w ramach: Blok 9

BLOK IX - Biochemia

Nazwa jednostki

Katedra i Zakład Biochemii

Wydział Nauk Farmaceutycznych w Sosnowcu

 

Dzień zajęć

Temat i szczegółowy plan zajęć

Dzień 1

 

Reakcje charakterystyczne aminokwasów, peptydów i białek

Uczniowie zapoznają się z reakcjami charakterystycznymi wykrywającymi wiązanie peptydowe (próba biuretowa) na przykładzie białek, tridpetydów i biuretu, reakcjami ogólnymi ( próba ninhydrynowa, van Slyke’a) oraz szczegółowymi dla aminokwasów aromatycznych ( próba ksantoproteinowa, próba Adamkiewicza, Millona) oraz niearomatycznych (próba na amidy, obecność tioli oraz wykrywanie grupy guanidynowej).

 

 

Dzień 2

 

Identyfikacja nieznanych aminokwasów i białek

Uczniowie wykrywają 3 próbki aminokwasów lub białka w oparciu o poznane reakcje chemiczne. Ponadto uczniowie poznają widowiskowe reakcje związane z detekcją aminokwasów i białek w jaju kurzym (reakcja gwiaździstego  nieba, wykrywanie porfiryn w skorupce jaja kurzego, chemiczne odcisku palców z detekcją za pomocą ninhydryny).

 

Dzień 3

 

Reakcje charakterystyczne węglowodanów

Uczniowie zapoznają się z reakcjami charakterystycznymi polisacharydów (reakcja z jodem), disacharydów (reakcja Barfoeda, Wohlkego) i monosacharydów (próby na obecność pentoz (Biala, Tollensa z floroglucyną) , ketoz (reakcja Seliwanowa) i próby na właściwości redukcyjne (próba Tromera, Benedicta, reakcja lustra srebrowego).

 

 

Dzień 4

 

Identyfikacja nieznanego węglowodanu

Uczniowie wykrywają 3 próbki nieznanego węglowodanu w oparciu o poznane reakcje chemiczne. Ponadto uczniowie poznają widowiskowe reakcje związane z detekcją węglowodanów (chemiczne węże, reakcja z błękitem metylenowym, rezazuryną i indygo, reakcja zegara jodowego).

Dzień 5

 

Wpływ wybranych czynników na aktywność amylazy ślinowej

Uczniowie zbadają znany z zadań maturalnych układ doświadczalny hydrolizy skrobi przez amylazą ślinową wykrywając degradację enzymatyczną substratu (reakcja z jodem) oraz pojawienie się produktów reakcji o właściwościach redukujących ( reakcja Fehlinga) Ponadto uczniowie określą wpływ pH ,  temperatury  oraz stężenia chlorków na aktywność amylazy ślinowej.

 

Deklaracja Dostępności